Botkyrka Gymnastik och IF

Hallen

Botkyrka G&IF

Vi spelar en match!
Lotta om vem som ska börja serva. (Man startar alltid spelet med en serve.) Vi squashare singlar inte slant, utan snurrar en racket istället. Stannar racketen med den sida du valt uppåt så börjar du serva!

Antingen räknar man poäng på varje boll, s k "rak räkning", eller så använder man "vanlig" räkning med poäng endast vid egen serve. (Vinner du bollen när den andre servat, så går serven över till dig, men du får inte nån poäng.)

Serva med minst en fot i serverutan (blå på bilden). Varje gång du får serven, så får du välja sida. Därefter byter man sida varannan serve. Bollen måste (först) träffa frontväggen, över servelinjen, sedan (gärna via sido- eller bakvägg) landa i motståndarens servemottagarruta (grön). För mottagaren kan det vara bra att veta att man FÅR returnera serven på volley (innan studs).

Spelarna turas därefter om att försöka träffa frontväggen, mellan plåtens röda linje och den övre begränsningslinjen, antingen direkt eller via
sidoväggar och bakvägg. (Inte via golv eller tak.)

Förlorad boll om:

• Bollen träffar på eller utanför banans övre begränsningslinje.
  • Bollen träffar på frontväggens plåt, med tillhörande röd linje.
  • Bollen hinner studsa mer än en gång i golvet innan man slår.

(Linjerna räknas alltså, till skillnad mot i många andra (racket)sporter, som ute/fel i squash. Därav den röda färgen, måhända?)

Matcher spelas som "bäst av fem" eller "bäst av tre" (game). ("Ska vi spela en femma eller orkar du bara en trea?!") Vid vanlig räkning är det den som kommer först till nio poäng som vinner gamet. Upptäcker ni, efter mycket svettande och kämpande, att båda har åtta poäng, så väljer servemottagaren om det skall spelas till nio eller tio. ("En eller två bollar?")
Används rak räkning går istället gamet till 11 och man måste vinna med 2 bollar.

Begär let!
Eftersom ni befinner er på samma spelyta, och har samma målsättning, så händer det ibland att ni är i vägen för varandra, på ett eller annat sätt. Vid sådana tillfällen begär den hindrade spelaren let, och bollen spelas om.

Let-reglerna är, fullständigt tillämpade, något mer komplicerade än så, men det räcker långt att känna till grundprincipen.

Tänk så här:
Om du står i tur att slå, och upptäcker att du inte har fri väg till bollen eller plats nog att göra din sving, så begär du let. (Säg "Let, please!" eller "Let, tack!", så hör motståndare och eventuell domare att du begär let!)
När du just slagit, så gör ditt absolut bästa för att ge motståndaren utrymme att komma till bollen och slå sitt slag.

Let är ett utmärkt redskap, för att hålla nere skaderisken och göra spelet bättre och roligare! Använd let/omspel!

Regellänkar
Svenska squashförbundet - Svenska squashförbundet har en kort beskrivning av squashens regler under menyn om squash.

World Squash - World Squash Federation har kompletta regler på engelska. Här finns också regler för hur domare ska bete sig och en hel del andra regler och bestämmelser.

Skicka e-post till webbansvarig. Uppdaterad den 22 december, 2020
Copyright ©2001-2016 Botkyrka Gymnastik och IF, squashsektionen.